یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » همکاری های محیط زیستی نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گیرد  

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

همکاری های محیط زیستی نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گیرد  

کد خبر: 9587

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سازمان ملل متحد انتظار داریم بدون دخالت دادن مسائل سیاسی، در راستای مسئولیت خود برای در کنار هم قرار دادن کشورها و رفع چالش‌های جهانی تلاش کند.

رخدادشهر: علی سلاجقه در دیدار با دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دفتر توسعه ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه، با اشاره به ویژگی‌های محیط زیستی کشور جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: ما به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد، در راستای برقراری همزیستی مسالمت آمیز در گوشه و کنار جهان تلاش می‌کنیم.

وی افزود: کشور ما تجارب موفقی از همکاری با بخش‌های مختلف سازمان ملل متحد داشته است که بسیاری از این دستاوردها قابل تعمیم به سایر نقاط جهان هستند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: با وجود این همکاری‌های مطلوب، گاهی همکاری‌های ما تحت تأثیر مسائل دیگری قرار می‌گیرد که قابل قبول نیست. به عنوان مثال، در برخی از نشست‌ها با این موضوع مواجه می‌شویم که به دلیل وجودتحریم‌های بین المللی علیه کشورمان، امکان انجام همکاری‌های مشترک وجود ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بدعهدی برخی از مجموعه‌های بین المللی از جمله اتحادیه اروپا در زمینه کمک مالی به پروژه احیای هامون را از مصادیق این موضوع برشمرد و تصریح کرد: اتحادیه اروپا به بهانه همین تحریم‌های بی منطق، حمایت مالی از این پروژه مشترک را قطع کرد.

سلاجقه خاطرنشان کرد: با این وجود ما اجازه نمی‌دهیم مرارت‌های هم وطنانمان به دلیل این بدعهدی‌ها افزایش پیدا کند و از تمام ظرفیت‌های داخلی برای به سرانجام رسیدن این پروژه استفاده می‌کنیم.
وی، تغییر اقلیم را یک مساله بین المللی دانست که همه کشورها را تحت تأثیر قرار داده است و گفت: بهره برداری نادرست از طبیعت و تغییرات اقلیمی باعث شده علاوه بر کاهش جمعیت حیات وحش، شاهد افزایش مهاجرت‌های محیط زیستی در جهان باشیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به برخی از مشکلات محیط زیستی با کشورهای همسایه، سازمان ملل را مرجع مناسبی برای کمک به مدیریت این چالش‌ها دانست.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، موضوع دیپلماسی محیط زیست را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است و معتقد است که می‌توان در قالب گفتمان محیط زیستی، شرایطی به وجود آورد که مسائل سیاسی هم قابل گفتگو باشند.

سلاجقه تاکید کرد: از سازمان ملل متحد انتظار داریم بدون دخالت دادن مسائل سیاسی، در راستای مسؤولیت خود برای در کنار هم قرار دادن کشورها و رفع چالش‌های جهانی تلاش کند.

وی از کمک‌های سازمان ملل متحد در برگزاری اجلاس منطقه‌ای وزرای محیط زیست در سال گذشته تقدیر کرد و گفت: پس از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس منطقه‌ای وزرای محیط زیست در تهران، با حمایت سازمان ملل متحد، کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار در ۱۸ و ۱۹ شهریور ماه امسال به میزبانی کشورمان برگزار می‌شود.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمام ظرفیت‌های خود برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این رویداد بین المللی استفاده خواهد کرد و از جامعه بین المللی هم می‌خواهیم که چه به صورت مادی و چه به صورت معنوی ما را حمایت کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به برگزاری نشست امسال وزرای عضو راپمی در تهران، از سازمان ملل خواست از کنوانسیون تهران برای حفاظت از محیط زیست دریای شمال و راپمی برای حفاظت از محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان پشتیبانی کند.

به گفته سلاجقه، مرکز تحقیقات بین المللی دریایی به زودی در جزیره هرمز راه اندازی می‌شود.

وی همچنین از آمادگی کشورمان برای همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای نمونه برداری از اعماق این پهنه‌های آبی خبر داد.

در ادامه این دیدار، خانم ویگناراجا؛ دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دفتر توسعه ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه، با اشاره به همکاری‌های طولانی مدت این دفتر با ایران، گفت: رابطه ما همواره رابطه‌ای قدرتمند بوده است و هیچ عامل بیرونی نمی‌تواند مانع از تداوم این همکاری‌ها شود.

وی، سیاست UNDP را حمایت از آبادانی و توسعه کشورها در کنار حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست عنوان کرد و افزود: ما تاکنون در ۳ حوزه آب، پسماند و تالاب با ایران همکاری داشته ایم.

دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد، تصریح کرد: تالاب‌ها یکی از منابع ایجاد فرصت‌های شغلی زیاد هستند. ضمن اینکه از بزرگترین جاذب های کربن محسوب می‌شوند و می‌توان با تکیه بر دانش و نوآوری آنها را مدیریت کرد.

ویگناراجا با اعلام حمایت سازمان ملل متحد از برنامه ایران برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار، اظهار امیدواری کرد که این سازمان بتواند در موضوع آب و مشکلاتی که بین کشورهای همسایه وجود دارد، نفش مفید و مؤثری ایفا نماید.

رئیس دفتر توسعه ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه با اشار به قطع حمایت‌های مالی اتحادیه اروپا از پروژه هامون، گفت: اگر دنیا ببیند که با وجود تحریم‌های بین المللی، UNDP به همکاری‌های خود با ایران ادامه می‌دهد، شاید بتوان حامیان و شرکای مالی جدیدی برای حمایت از این پروژه پیدا کرد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
محیط زیست, علی سلاجقه
دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید